Kategorier
Terapi

Oron tär på de unga, i SvD

https://www.svd.se/traffa-kompis-och-gnall-fokuserat-i-20-minuter

Kategorier
Terapi

Hejdå Trump

Bilden av en narcissistisk personlighetsstörning:

Narcissisten strävar att framhålla sig själv i alla sammanhang, vilket gör personen odräglig i andras ögon. Kritikkänsligheten kan ställa till stora bekymmer i vardagssituationer, eftersom personen i alla lägen styrs av sin strävan efter makt, status och berömmelse…..” 


Även i vårt samhälle och i vissa organisationstoppar finns det exempel på ledare med liknande personlighetsstruktur som Trump. Därför är det oerhört viktigt med psykologikunskap i dessa tider för att upptäcka och motverka destruktivt ledarskap.

Hör av dig om du vill lära dig mer om hur vi kan förebygga och känna igen destruktivt ledarskap samt få kunskap om personlighetsstörningar som narcissism/grandios personlighet och antisocial personlighetsstörning (psykopati). Lär dig känna igen beteenden och varningssignaler samt signaler på att personalen mår dåligt.

Konsekvensen av destruktivt trumpskt ledarskap blir att organisationen förr eller senare kommer att kollapsa. En tydlig varningssignal att något inte stämmer är när ledaren slår ner kritik, endast omger sig av dem som stryker medhårs, andra viktiga personer för företaget med stark etisk kompass slutar och planer och ogenomtänkta beslut verkställs med järnhand. Den psykologiska tryggheten i en sådan organisation är obefintlig, medarbetare och chefer slutar uttrycka sin åsikt och ledarens favoriter blir ”hitmans”. En narcissistisk ledare är till en början en mycket charmig och karismatisk person med talets gåva. Men lyssna ordentligt på innehållet: det är bara massa tomt snack och fina ord, inget hänger egentligen ihop. Narcissisten kan skapa en häpnadsväckande fascination hos sina följare som likt sektmedlemmar tappar sitt omdöme. De som inte passar in nedvärderas och bryts ner.

Utvecklingen i vissa östeuropeiska länder som Polen och Ungern visar på hur farligt det är när den här typen av narcissistiska ledare tar makten över ett land och gör våld på mänskliga rättigheter. Arbetet med att motverka den här typen av makt bör redan ske på organisationsnivå.

Hör av er till mig om utbildning i dessa frågor!

Hälsningar,

Agnes Mellstrand

leg. psykolog och organisationskonsult

#narcissism #destruktivtledarskap #ledarskapspsykologi #psykiatriförickepsykiatriker

Bild: Forbes
Kategorier
Terapi

Hållbart under och efter krisen

https://www.forskoletidningen.se/5-2020/hallbart-efter-krisen

Kategorier
Terapi

Psykiatri för icke-psykiatriker

Jag har två veckor i rad fått träffa engagerad vård- och omsorgspersonal i Kristianstad under säkra coronaformer. Jag påminns varenda gång jag håller i kursen Psykiatri för icke-psykiatriker om varför jag är psykolog och hur viktigt det är att prata om mötet mellan människor, om samtalet, om människors berättelser, om närvaron, om det som för oss samman på ett existentiellt plan. Hur självreflektion och gemensam reflektion över samhället och över varför vi gör som vi gör i kombination med psykiatrikunskap, kan förena istället för splittra i ”vi och de”. Som en röd tråd och kraft utgår kursen från några citat av Johan Cullberg. För mig har Johan Cullberg varit en viktig förebild och symbol i budskapet om viljan att försöka förstå människan, om att alla kan tappa sitt omdöme, om att vi behöver kombinera kunskap, metod och samtal med varandra och att den terapeutiska alliansen leder till vackra ringar på vattnet i samhället. Det var därför jag för femton år sedan döpte mitt företag till Psykologalliansen (det var innan borgerligheten döpte sig till Alliansen, just saying;)

Med vänlig hälsning,

Agnes Mellstrand

”i samhällets tjänst”

Kontakta mig om du vill boka kursen eller på ett eller annat sätt lära dig mer om bemötande och psykisk ohälsa.

Lyssna på Johan Cullberg – svensk psykiatris nestor på divanen . Ett halvt sekel i psykiatrin som professor, psykiater och anhörig. På 70-talet förändrade Johan Cullberg psykvården från tunga mediciner till psykoterapi. Självkännedom är viktigt, tycker han, så hur är det med hans egen?

https://sverigesradio.se/avsnitt/1449182

Johan Cullberg – svensk psykiatris nestor på divanen 1 mars kl 08.05 -  Söndagsintervjun | Sveriges Radio
Kategorier
Terapi

I Sekotidningen – Psykologen: Så klarar du dig igenom coronakrisen

Kategorier
Terapi

De äldre riskerar att bli avhumaniserade

https://kurera.se/coronaraden-for-de-aldre-riskerar-att-bli-nastintill-avhumaniserande/

Kategorier
Terapi

Fokus, hållbarhet och arbetsglädje

Jag pratar med många som med tanke på läget suktar efter tillgång till psykologiska verktyg som stimulerar arbetsglädje, kreativitet och fokus.

Därför kommer jag att i samarbete med Confex den 7 maj under ett tre timmars långt webinar tillhandahålla konkreta tips för dig som t ex jobbar hemifrån eller vill hjälpa kollegor och medarbetare till arbetsglädje och motivation i en tid av ovisshet och då många av oss har behövt ställa om till att bland annat jobba mer digitalt.

Innehåll:

  • Fokus och prestation. Hur du tränar upp förmågan till fokuserad uppmärksamhet och att stå emot distraktioner – råvaran för mänsklig kreativitet.
  • Prioritera rätt saker. Med ABC-analysen och genom att zooma ut med frågor kring vad som egentligen är viktigt tar du bättre beslut och kan leva efter dina och företagets värderingar. 
  • Vad går du igång på? Hur kan du stimulera ditt motivations- och belöningssystem? Med hjälp av t ex verktyget ABC-analysen lär du dig att sätta igång hållbara beteenden.
  • Rutiner och energireglering. Hur reglerar du din energi och med hjälp av vilka aktiviteter? Hur kan du skapa variation och stimulans? Vad tar din energi och vad ger dig energi?
  • Hantera stress och oro. Få kunskap och stresshanteringsverktyg som hjälper dig och din omgivning att hålla i längden.

Fördelar:

  • Konkreta tips för dig som t ex jobbar hemifrån eller vill hjälpa kollegor och medarbetare till arbetsglädje och motivation i en tid då många av oss har behövt ställa om till att bland annat jobba mer digitalt
  • Webinar är på 3h (09.00-12.00) med 3 stycken á ca 45 minuter långa pass med två pauser mellan sessionerna
  • Kursen hålls via verktyget Zoom – du kopplar enkelt upp dig därifrån det passar dig
  • Man kan delta med frågor under seminariet, både öppet för alla deltagare men även dolt som endast visas för kursledaren. 

Varmt välkommen!

Klicka på länk för anmälan!

https://www.confex.se/Oeppna-kurser/E-learning/Fokus.-haallbarhet-och-arbetsglaedje?

Ta även gärna del av detta intressanta perspektiv i Psychology Today:

”Do you fell pressure to ”make the most” out of the lockdown?”. To be unproductive during COVID-19.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/prescriptions-life/202003/covid-19-it-s-ok-feel-overwhelmed-and-be-unproductive

En reflektion jag tar med mig ”But sometimes We must simply allow ourselves to be humbled by a situation. To grieve what´s happening, to not know what to do next. To be messy. To handle things imperfectly. To not have anything ”Instagrammable” to share with the world right now.”

Kategorier
Terapi

3 tips

Återigen om att jobba hemifrån eller för dig som sitter i karantän eller likande: JMW Golin bad mig koka ner mina råd till 3 tips:

#fightcorona #agnesmellstrand #psykologalliansen #powerpsycjology #JMWGolin #karantäntips

Kategorier
Terapi

Att hålla ställningarna varje dag

https://www.gothiafortbildning.se/artiklar/att-halla-stallningarna-varje-dag

Kategorier
Terapi

10 konkreta tips för dig som är hemma/i karantän

1. Behåll dygnsrytmen

Försök att gå och lägga dig och vakna vid samma tider. Om du tidigare sov för få timmar har du nu möjligheten att kompensera och komma in i rätt dygnsrytm. En vuxen person behöver mellan sex till nio timmar sömn per dygn – hitta ditt behov och försök fylla det.

2. Börja dagen med en lugn stund

Inför en stund av lugn innan du greppar mobilen och googlar senaste corona-nyheterna. Meditation, mindfulness eller några sköna andetag gör underverk för oron innan du kör igång med vardagsbestyren. Jag rekommenderar sju minuter, varken mer eller mindre.

3. Låt rutinerna ta tid

Behåll dina rutiner men passa på att göra dem i lugn och ro samt med närvaro och finess – du har inte bråttom. Drick ditt kaffe eller te sittandes. Njut, för vet du vad, du kan glömma dina bråttombeteenden eftersom du inte ska inte iväg någonstans på ett tag.

4. Rör på dig

Ägna dig åt någon fysisk aktivitet varje dag. Hederlig gymnastik i några minuter, dansa, yoga, träningsband eller hantlar om du har det. Ha sex med din partner om du har en (om hen inte är sjuk, förstås). Är du själv kan du njuta av dig själv. Sex är ungefär som tillämpad avslappning.

5. Håll kontakten med vänner och familj

Boka in och se till att du på ett eller annat sätt håller kontakten med kollegor, familj och vänner på daglig basis. Gruppvideosamtal är ett bra sätt att träffa flera vänner på en gång. Huvudsaken är att du interagerar på andra sätt än att bara posta och kolla flöden på Facebook och Instagram.

6. Planera nyhetsuppdateringar

Håll dig informerad om läget, men schemalägg det till några få gånger varje dag. Kom också ihåg att avgränsa informationsuppdateringen till ett visst antal minuter så att du inte fastnar och börjar slögoogla – då kan det gå över till ett beteende som kan förstärka din oro istället.

7. Gör en aktivitetsdagbok

Aktivitet och variation förhindrar nedstämdhet och tristess. Det kan därför vara bra att planera in aktiviteter i en så kallad aktivitetsdagbok. Att jobba hemifrån och ha telefonmöten och videokonferenser på löpande band utan paus, kommer inte att bli bra för dig. Dessutom kan aktiviteter vi ibland gör för mycket av – som att kolla tv-serier eller spela dataspel – få högre status om du avgränsar dem. Det kan bli nästan högtidligt, istället för slentrian. Planera också in variation, det vill säga variera aktiviteterna vad gäller intensitet och vilka sinnen som de stimulerar hos dig. Googla aktivitetsdagbok eller ladda ner någon app.

8. Ägna äntligen tid åt dina intressen

Läs böcker, måla, spela gitarr, förodla plantor, knyt malas eller vad det nu var du inte hann med för bara tre veckor sedan, men som du innerst inne alltid längtar efter.

9. Påminn dig om syftet och dina värderingar

Genom att hålla dig hemma bidrar du till att skydda andra och/eller din egen hälsa. Kom ihåg att du är en del av något större – en gemenskap och ett samhälle – som tillsammans står starkt starkt och enat i en mycket svår kris.

10. Ta chansen till beteendeförändring, medveten närvaro och hållbarhet

Många av de aktiviteter som kanske tidigare gick på autopilot och var bråttombeteenden av olika slag får nu en annan karaktär. Att flertalet aktiviteter du är van vid har minskat drastiskt skapar fler andrum som ger dig ett unikt tillfälle att genomföra saker på ett nytt och mer medvetet sätt. Passa på och genomför dessa beteendeförändringar nu. När allt det här är över så vidmakthåller och behåller du sedan de beteendeförändringar du gillar och får med dig dem i den framtida, nya vardagen.

Varmt lycka till!

Agnes Mellstrand

leg. psykolog

Psykologalliansen #powerpsychology

10 tips för dig som är isolerad av Agnes Melltrand Psykologalliansen #powerpsychology